تصویب اصلاحات در قانون آموزش قرقیزستان

۷ اسفند، کمیته سیاست اجتماعی شورای عالی (پارلمان) قرقیزستان پیشنویس اصلاحات در قانون آموزش را بار دوم مورد بحث و بررسی قرار داد. هدف از این لایحه تضمین حقوق اساسی شهروندان در آموزش پیش‌دبستانی و همچنین لغو هنجاری بود که بر اساس آن هزینه وعده‌های غذایی در مهدکودک‌ها توسط والدین پرداخت می‌شد. بدین ترتیب پیشنهاد شد بند 6 اصل 28 قانون آموزش باطل شود. دکترگُل کِنْدیربایِوا، وزیر آموزش و علوم و جیبِک دویْشِیِوا، معاون وزیر دارایی به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دادند.

۷ اسفند، کمیته سیاست اجتماعی شورای عالی (پارلمان) قرقیزستان پیشنویس اصلاحات در قانون آموزش را بار دوم مورد بحث و بررسی قرار داد. هدف از این لایحه تضمین حقوق اساسی شهروندان در آموزش پیشدبستانی و همچنین لغو هنجاری بود که بر اساس آن هزینه وعده‌های غذایی در مهدکودک‌ها توسط والدین پرداخت می‌شد. بدین ترتیب پیشنهاد شد بند 6 اصل 28 قانون آموزش باطل شود. دکترگُل کِنْدیربایِوا، وزیر آموزش و علوم و جیبِک دویْشِیِوا، معاون وزیر دارایی به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دادند.

وزیر آموزش علت پرداخت هزینه وعده‌های غذایی در مهدکودک‌ها به طور کامل توسط والدین را توضیح داد. وی گفت که قبلا والدین 50 درصد و در برخی موارد 100 درصد هزینه غذای گرم در مهدکودک‌ها را پرداخت می‌کردند. دولت، مطابق با قانون جدید آموزش، از سال جدید از ارائه وعده‌های غذایی گرم در مهدکودک‌ها خودداری کرد. رئیس‌جمهور دستور داده است تا از سال 2024 یک خدمات توسعه پیش‌دبستانی ایجاد شود که 40 درصد از مهدکودک‌ها را پوشش می‌دهد. بر اساس این دستور یک برنامه 563 ساعته رشد کودک تدوین شده و دولت قصد دارد به طور کامل هزینه‌های حقوق و بهبود مهدکودک‌ها را تقبل کند. وی گفت: «برای کودکان خانواده‌های کم‌درآمد ممکن است کوپن ارائه شود تا به حقوق آنها تضییع نشود».

در این راستا آی‌بیک ماتْکریموف نماینده حزب «آتا جورْت قرقیزستان» پرسید: «تعداد چنین کودکانی چقدر است؟» وزیر پاسخ داد: «حدود 10 هزار نفر. مابقی والدینی که توانایی مالی دارند، باید هزینه غذا در مهدکودک‌ها را پرداخت کنند». اما نماینده مجلس گفت: «کلمات زیبا در اینجا باقی می‌مانند. در عمل همه چیز کاملا متفاوت است. والدین ملزم به پرداخت هستند. کودکان خانواده‌های کم‌درآمد حتی نمی‌توانند وارد مهدکودک شوند چه برسد به اینکه هزینه غذا را بپردازند. با این نگرش است که تقسیم جامعه به غنی و فقیر آغاز می‌شود. در مهدکودک‌ها مربیان شما بچه‌هایی را نوازش می‌کنند که والدینشان پول بیشتری می‌دهند و کسانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، حتی کتک می‌خورند. همه ما شاهد چنین ویدئوهایی هستیم. شما با این سیاست مردم را از هم جدا می‌کنید».

وزیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند مهدکودک در کشور وجود دارد، گفت که تعداد آنها به 1834 مهدکودک رسیده است. به گفته وی چندی پیش 1712 مهدکودک و 2333 مدرسه وجود داشت و اکنون تعداد مدارس به 2365 مدرسه رسیده است. دکترگل کندیربایوا با اشاره به اینکه امسال 220 هزار کودک در مهدکودک پذیرفته شد که نسبت به سال گذشته 21 هزار کودک بیشتر است، افزود که اکنون ۱ میلیون و 447 هزار کودک در مدارس تحصیل می‌کنند.

دکترگل کندیرباوا همچنین گزارش داد که 9796 مربی در مهدکودک‌ها و 89967 معلم و دبیر در مدارس کار می‌کنند. به گفته وی، در سال تحصیلی جاری کاهش کمبود معلمین و دبیران در مدارس ممکن شد. در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ کمبود 2785 معلم وجود داشت و امسال این رقم 4 برابر کاهش یافت و امروز 698 معلم دیگر لازم است که عمدتاً معلمان علوم دقیق در مدارس روسی زبان هستند. وزیر افزود: برای حل این مشکل توافق شد که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به مدارس اعزام شوند.

وی گفت که با حمایت مالی بانک جهانی 560 مهدکودک کوتاه‌مدت ایجاد می‌شود که فهرست آنها تأیید شده و تعمیرات در آن در حال انجام است. در چارچوب این طرح، حدود 40 هزار کودک مشمول آموزش پیش‌دبستانی خواهند شد.

وزیر آموزش و علوم همچنین بیان داشت که 4900 اتاق خواب در مهدکودک‌ها وجود دارد که بهینه‌سازی خواهد شد و در نتیجه آن 120 هزار مکان اضافی در مهدکودک‌ها ایجاد می‌شود. پروژه آزمایشی بهینه‌سازی اتاق‌های خواب در مهدکودک‌ها در سال 2023 راه‌اندازی شد. بر اساس این پروژه، اتاق‌های خواب به مکان آموزشی تبدیل می‌شود.

وزیر تصریح کرد که به احداث حدود 2000 مهدکودک در روستاها نیاز است. بنابرین به منظور افزایش توان کارآفرینی بانوان، مهدکودک‌های خانگی افتتاح می‌شود و امروزه موضوع تامین مالی این گونه مهدکودک‌ها توسط دولت در حال بررسی است.

دکترگل کندیربایوا اذعان کرد که در 2166 مدرسه دولتی و شهری به کودکان در چندین شیفت آموزش داده می‌شود. به گفته وی، در 367 مدرسه به کودکان تنها در یک شیفت آموزش داده می‌شود و در آنها است که بهینه‌سازی انجام و مهدکودک‌ها افتتاح خواهد شد. ضمناً در 1694 مدرسه در دو شیفت و در 105 مدرسه در سه شیفت به کودکان آموزش داده می‌شود.

وزیر آموزش گزارش داد که 17 موسسه آموزشی تخصصی برای کودکان دارای معلولیت در سراسر کشور فعالیت می‌کند که از این تعداد 6 مدرسه در بیشکک و 4 کلاس توانبخشی در ایسیق‌کول افتتاح شده است. همچنین 13 هزار کودک در 31 مدرسه شبانه‌روزی و 54 دانش‌آموز در 20 مدرسه آزمایشی با خدمات همراه تحصیل می‌کنند. وزیر خاطرنشان کرد که قانون جدید آموزش شامل مفهوم «مدرسه شبانه‌روزی» نیست و بنابراین بهینه‌سازی و کارهای مربوطه در این گونه موسسات آموزشی در حال انجام است.

به گفته کندیربایوا در قرقیزستان 1415 مدرسه به زبان قرقیزی، 258 مدرسه به زبان روسی، 663 مدرسه به دو زبان قرقیزی و روسی، 26 مدرسه به زبان ازبکی و 3 مدرسه به زبان تاجیکی کار می‌کنند. در این راستا جیلْدیز صادربایوا، نماینده مجلس پرسید که چند کودک در مدارس تاجیکی‌زبان تحصیل می‌کنند و آیا در قرقیزستان به چنین مدارسی نیاز است؟ وزیر گفت: «تعداد آنها بیشتر بود، اما اکنون کاهش یافته است و پیشنهادهایی برای کاهش بیشتر آنها نیز وجود دارد. در حال حاضر 14843 دانش‌آموز در مدارس قرقیزی- تاجیکی، 28377 دانش‌آموز در مدارس قرقیزی- ازبکی، 73460 دانش‌آموز در مدارس قرقیزی- روسی- ازبکی و 1413 دانش‌آموز در مدارس قرقیزی- روسی- ازبکی- تاجیکی تحصیل می‌کنند.

جیلدیز صادربایوا گفت که نتایج آخرین برنامه ارزیابی بین‌المللی دانش‌آموزان (PISA) در قرقیزستان، سطح پایین دانش دانش‌آموزان این کشور را تایید می‌کند. به گفته وی، آزمایش نشان داد که 80 درصد دانش‌آموزان سطح دانش زیر پایه دارند. لذا او از وزیر پرسید: «آزمون جدیدی در راه است. شما به چه چیزی امید دارید؟ اگر نتایج کماکان پایین باشد، حاضرید استعفا دهید؟» وزیر در پاسخ گفت: «استعفا بر اساس نتایج پیزا مشکل را حل نمی‌کند. در این موضوع ما به یک رویکرد یکپارچه نیاز داریم. وزارتخانه تمام تلاش خود را برای حل این مشکل انجام می‌دهد».

شایان ذکر است که قرقیزستان دو بار در سال‌های 2006 و 2009 در PISA شرکت کرد.

سپس مِدِربیک علی‌یف نماینده مجلس وزیر را به دلیل اشتباه در گزارش وضعیت آموزش در مهدکودک‌ها و مدارس در قرقیزستان توبیخ کرد. این نماینده مجلس با بیان اینکه در ابتدای گزارش اشتباهات فاحشی صورت گرفته است، گفت: «شما در راس همه معلمان هستید. این گزارش از طرف شما به شورای عالی کشور ارسال شده است. در برگه اول اشتباهات گرامری وجود دارد». دکترگُل کندیربایوا عذرخواهی کرد و قول داد که با همکارانش روی چنین مسایل بیشتر کار خواهد کرد. علی‌یف با تاکید گفت: «شاید اگر این گزارش از سوی دیگر ارگان‌ها ارائه می‌شد، قابل بخشش بود. اما شما وزیر آموزش و علوم هستید. نباید چنین اتفاق بیفتد. توجه بیشتر داشته باشید. دفعه بعد همه مدارک را خودتان بررسی کنید. شاید اگر گزارش را خوانده بودید، حتما این اشتباهات را می‌دیدید».

در نتیجه بحث، اعضای کمیته از این لایحه حمایت و منابع مالی بخش آموزش را روشن کردند. آیبیک ماتکریموف یادآور شد که طبق قانون اساسی قرقیزستان، همه حق دارند از آموزش رایگان در مهدکودک، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و هنرستان دولتی برخوردار شوند و افزود که خدمات آموزشی باید برای همه شهروندان صرف نظر از موقعیت اجتماعی آنها در دسترس باشد. نمایندگان در قرائت دوم این لایحه را تصویب کردند.

منبع:

https://kenesh.kg/posts/7156

 

 

کد خبر 18953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =